KODEKS ETYKI
Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie
Wołomin, 30.06.2022
Wstęp
Etyczne postępowanie dotyczy wszelkich aspektów życia, także zawodowego, a zagrożenia i negatywne konsekwencje naruszenia zasad etycznych mają charakter uniwersalny. Jednocześnie, w podmiocie działalności leczniczej, jakim jest nasz Szpital, nie może być mowy o oczekiwanej jakości udzielanych świadczeń medycznych, bez konsekwentnego wdrożenia wysokich standardów etycznych we wszystkich sferach funkcjonowania naszego Szpitala.
Zadaniem Kodeksu Etyki jest wyznaczenie standardów postępowania dla wszystkich osób zatrudnionych w Szpitalu, niezależnie od formy zatrudnienia, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, w sferze dbałości o zdrowie pacjenta oraz dobre imię Szpitala.
Niniejszy Kodeks to zbiór pożądanych norm i zachowań, biorąc pod uwagę cele, jakie Szpital ma do zrealizowania. To także spis zachowań i postaw nagannych i nieakceptowalnych, które mogą rodzić dla pracownika konsekwencje.
Podstawowym celem Kodeksu jest stałe podnoszenie kultury i jakości pracy świadczonej przez pracowników, budowanie zaufania pacjentów i odpowiedzialnych, długotrwałych relacji z pozostałymi interesariuszami Szpitala. Przestrzeganie zasad etycznego zachowania w formie Kodeksu Etyki jest także jednym z elementów określonych w standardach kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych.
Kodeks Etyki nie zastępuje ogólnie przyjętych przepisów prawa określonych dla poszczególnych grup zawodowych.
Ogólne zasady postępowania
- Kodeks Etyki, zwany dalej „Kodeksem”, wyznacza zasady postępowania obowiązujące pracowników Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie.
- Pracownik swoją pracą i zachowaniem daje świadectwo o Szpitalu, buduje jego reputację oraz dba o godność wykonywanego zawodu. Naruszeniem godności jest każde postępowanie zatrudnionego, w efekcie którego podważane jest zaufanie do zawodu oraz naszego Szpitala w odbiorze opinii publicznej.
- Pracownik Szpitala ma obowiązek wykonywać czynności zawodowe w zgodzie z prawem i zasadami etycznymi swojego zawodu oraz innymi regulacjami wewnętrznymi, według najlepszej woli, całej swej wiedzy, rzeczowo i z należytą starannością. W swej pracy kieruje się profesjonalizmem, wykazuje znajomość problemów Szpitala, dąży do utrwalania znajomości aktów prawnych niezbędnych do realizacji zadań.
- Pracownik we wszelkich podejmowanych decyzjach i czynnościach winien kierować się odpowiedzialnością (w tym także za efekty swojej pracy), otwartością i przejrzystością postępowania, ze świadomością konsekwencji podejmowanych działań.
- Zatrudniony wykonuje swoje obowiązki rzetelnie, sumiennie i z zaangażowaniem. Powinien być kreatywny i aktywnie uczestniczyć w podejmowanych decyzjach, a przełożonym z własnej inicjatywy przedkładać wnioski usprawniające wykonywaną pracę.
- Pracownik z należytą starannością gospodaruje powierzonymi środkami publicznymi. Wykazuje też dbałość o mienie szpitala, w tym używany sprzęt, chroniąc je przed kradzieżą, zniszczeniem lub marnotrawstwem.
- Każdy zatrudniony w naszym Szpitalu powinien przestrzegać zasad kultury osobistej, z życzliwością odnosić się do pacjentów oraz współpracowników i dokładać wszelkich starań, aby służyć innym radą i pomocą.
- Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę korupcji czy stronniczości.
- Pracownik winien reagować w przypadku naruszenia prawa lub zasad etycznych zgodnie z przepisami prawa lub/i ustalonymi regulacjami wewnętrznymi Szpitala, np.: zgłoszenie do przełożonego, zgłoszenie do Komisji Etyki (Zarządzenie nr 25/2022), zgłoszenie do Komisji Antymobbingowej (Zarządzenie nr 47/2020).
- Pracownik zobowiązany jest do oddzielania sfery interesu prywatnego od pełnionej funkcji.
Zachowania i postawy naganne
Za szczególnie naganne uważa się:
- Wykorzystywanie sprawowanych funkcji do pozyskiwania nienależnych korzyści osobistych bądź materialnych.
- Ujawnianie i wykorzystywanie informacji poufnych.
- Uleganie naciskom i angażowanie się w działania, które mogą mieć negatywny wpływ
na obiektywizm podejmowanych decyzji i ich zgodność z prawem. - Demonstrowanie swych przekonań czy upodobań, w efekcie czego może dojść do decyzji arbitralnych, faworyzujących bądź dyskryminujących.
- Dopuszczanie do powstawania sytuacji noszących znamiona konfliktu interesów, a w szczególności:
- uczestniczenie Pracownika w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma on bezpośredni lub pośredni interes prywatny,
- wykorzystywanie i pozwalanie na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych.
- Angażowanie się w działania mogące kolidować z wypełnianymi obowiązkami.
- Wypowiadanie się w szeroko rozumianych mediach w sposób naruszający dobre imię Szpitala i jego społeczności.
- Zaniechanie obowiązku niezwłocznego zgłoszenia Dyrektorowi Szpitala faktu otrzymania polecenia, którego wykonanie naraziłoby Szpital na znaczne straty.
- Uchylanie się od odpowiedzialności poprzez interpretację przepisów na własną korzyść, pozwalające na unikanie nałożonych obowiązków.
- Lekceważenie pacjentów i interesantów przejawiające się brakiem uprzejmości, przekazywaniem szczątkowych lub nieprawdziwych informacji, uniemożliwiających sprawne i kompleksowe załatwienie spraw.
Szczegółowe zasady
Relacje pomiędzy pracownikami
- Pracownicy Szpitala zobowiązani są do respektowania godności innych pracowników, a także tworzenia atmosfery, która sprzyja akceptacji różnic pod względem płci, rasy, przekonań religijnych, pochodzenia i stylu życia.
- Relacje pomiędzy pracownikami powinny eliminować wszelkie objawy dyskryminacji. Wszyscy pracownicy traktowani są jednakowo, a Szpital winien stwarzać równe szanse rozwoju zawodowego i awansu.
- Relacje zależności służbowej powinny opierać się na wzajemnym szacunku.
- Osoby zarządzające zespołami, a także piastujące samodzielne stanowiska powinno cechować szczególna odpowiedzialność i konieczność dawania swoim zachowaniem właściwego przykładu.
- Każdy pracownik powinien wystrzegać się zachowań i postaw mobbingujących. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie określa „Procedura przeciwdziałania mobbingowi”, wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora nr 47/2020.
Relacje z pacjentami
- Pracownicy w kontaktach z pacjentami obowiązani są:
a) zapewnić najwyższy poziom opieki zgodnie z powszechnie obowiązującymi standardami,
b) życzliwie udzielać wszelkiej niezbędnej pomocy,
c) przekazywać w sposób rzetelny i zrozumiały informację dostosowaną do wiedzy, wieku, stopnia rozwoju oraz stanu zdrowia pacjenta,
d) budować atmosferę zaufania i współpracy. - Udzielając usług medycznych, pracownicy zobowiązani są do poszanowania godności pacjenta.
Relacje z kontrahentami i otoczeniem społecznym
- Wszelkie relacje z kontrahentami powinny być transparentne, niewzbudzające wątpliwości i zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Niedopuszczalne są wszelkie formy kontaktowania się z kontrahentami, które mają wpływ na obiektywizm decyzji w zakresie zaspokajania potrzeb Szpitala.
- Pracownicy Szpitala zaangażowani w działalność społeczną i/lub polityczną winni występować jako osoby prywatne.
- W relacjach z innymi podmiotami pracownicy powinni mieć zawsze na względzie dobro pacjenta i reputację Szpitala.
Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna
- Pracownik za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponosi odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
- Na wszelkie zaniedbania wypełniania zasad przedstawionych w niniejszym Kodeksie, których dopuści się Zatrudniony, można złożyć skargę do Dyrektora lub Komisji Etyki.
- Z odpowiedzialności dyscyplinarnej i porządkowej wynikającej z naruszenia niniejszego Kodeksu wyłączone są czyny naruszające przepisy dotyczące porządku i dyscypliny pracy określone w Kodeksie Pracy.
Postanowienia końcowe
- Pracownicy obowiązani są do przestrzegania postanowień Kodeksu.
- Dział Kadr zobowiąże do zapoznania się z treścią Kodeksu każdego przyjmowanego do pracy przed jej rozpoczęciem.
- Postanowienia Kodeksu w formie załącznika do Zarządzenia Dyrektora nr 25/2022 wchodzą w życie z dniem podpisania Zarządzenia.
Do pobrania: