REGULAMIN ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Cel Regulaminu
Niniejszy Regulamin określa wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, w tym w szczególności:
- osoby odpowiedzialne za postępowanie ze zgłoszonymi naruszeniami;
- zasady dokonywania zgłoszeń podejrzenia naruszenia, w tym naruszeń prawa o charakterze korupcyjnym przez:
– pracowników Szpitala,
– pacjentów,
– kontrahentów,
– współpracowników Szpitala;
- zasady postępowania ze zgłoszonymi naruszeniami, w tym opis działań następczych podejmowanych w celu weryfikacji informacji o naruszeniach oraz środki jakie mogą być zastosowane w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa.
§ 2
Definicje
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Naruszeniu – należy przez to rozumieć każde zachowanie, w wyniku którego doszło do podejrzenia naruszenia lub do naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub przepisów aktów wewnętrznych, (np. Kodeksu Etyki) („Naruszenie”);
- Korzyści:
- korzyścią materialną są w szczególności wszelkie korzyści, które posiadają wartość finansową, takie jak np. pieniądze, bony, przedmioty, rabaty, wycieczki, uzyskanie dokumentów, pozwoleń lub zaświadczeń, pozostające w związku z udzielaniem świadczeń medycznych, diagnostycznych lub realizacji innych zadań Szpitala.
- korzyścią osobistą są w szczególności takie korzyści, jak np. przyznanie odznaczeń, orderów, wyróżnień, dyplomów, obietnica pracy lub zlecenia, awansu, zmniejszenia obowiązków służbowych itp., pozostające w związku z udzielaniem świadczeń medycznych, diagnostycznych lub realizacji innych zadań Szpitala.
3. Sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę dokonującą zgłoszenia Naruszenia.
ROZDZIAŁ 2
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
§ 3
Osoba odpowiedzialna za Regulamin
Osobą odpowiedzialną za nadzór nad realizacją niniejszego Regulaminu jest Koordynator ds. Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym („Koordynator”).
§ 4
Obowiązki Koordynatora
Koordynator w ramach niniejszego Regulaminu odpowiada w szczególności za:
- organizację systemu przyjmowania zgłoszeń Naruszeń,
- przekazanie Sygnaliście informacji zwrotnej, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy
od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, - prowadzenie Rejestru Zgłoszeń,
- przedstawianie Dyrektorowi Szpitala Raportu, o którym mowa w 11.
a wraz z Komisją Etyki za:
- analizę zgłoszeń Naruszeń, w tym zebranie i ocenę materiału dowodowego,
- ocenę zgłoszeń Naruszeń,
- ocenę co do zasadności uznania zgłoszonego zdarzenia za Naruszenie,
- w przypadku stwierdzenia Naruszenia – proponowane działania naprawcze,
§ 5
Obowiązki Dyrektora Szpitala
Dyrektor Szpitala odpowiada w szczególności za:
- współdziałanie z Koordynatorem,
- zapewnienie warunków organizacyjnych niezbędnych do realizacji przez Koordynatora jego zadań,
- zatwierdzenie Raportu Koordynatora,
- podjęcie decyzji co do wdrożenia działań naprawczych proponowanych w Raporcie,
- powiadamianie organów ścigania o wystąpieniu Naruszenia,
- zapewnienie niemożności stosowania działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty z powodu dokonania zgłoszenia,
ROZDZIAŁ 3
ZASADY DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ
§ 6
Sygnaliści
- Każdy Pracownik Szpitala ma obowiązek zgłoszenia podejrzenia wystąpienia Naruszenia.
- Pacjenci, kontrahenci i współpracownicy Szpitala, a także inne osoby, mogą dokonywać zgłoszeń podejrzenia wystąpienia Naruszenia.
§ 7
Zgłoszenie
1. Zgłoszenia dokonuje się:
– osobiście, w rozmowie z Dyrektorem Szpitala lub wyznaczonym Koordynatorem,
– przesyłką listową na adres Szpitala,
– pismem złożonym w Kancelarii Dyrektora Szpitala,
– za pomocą poczty elektronicznej na adres: koordynator@szpitalwolomin.pl
2. Zgłoszenie podejrzenia wystąpienia Naruszenia przez Pracownika Szpitala winno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po powzięciu wiadomości o możliwości jego wystąpienia.
3. Koordynator jest odpowiedzialny za potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia Sygnaliście (o ile znane są dane teleadresowe) najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
4. Zgłoszenie podejrzenia wystąpienia Naruszenia zawiera co najmniej następujące informacje:
- dane osoby zgłaszającej, z tym, że możliwe jest zgłoszenie anonimowe;
- dane osoby, której działania lub zaniechania dotyczy zgłoszenie;
- wskazanie komórki organizacyjnej, której zgłoszenie dotyczy;
- opis Naruszenia.
5. Zgłoszenia zweryfikowane przez Koordynatora wraz z Komisją Etyki, po przedstawieniu Dyrektorowi Raportu Koordynatora są umieszczane w Rejestrze Zgłoszeń, z zachowaniem poufności personaliów osoby zgłaszającej. Wzór rejestru stanowi załącznik do Regulaminu.
6. Rejestr Zgłoszeń jest przechowywany przez Koordynatora.
§ 8
Postępowanie ze zgłoszeniem
- Zgłoszenie dokonane osobiście zostaje zaprotokołowane przez Koordynatora lub osobę wskazaną przez Dyrektora zobowiązaną do zachowania tajemnicy i podpisane przez Dyrektora Szpitala lub Koordynatora oraz Sygnalistę, o ile się ujawnił.
- Przesyłka listowa zawierająca zgłoszenie Naruszenia winna być skierowana do Koordynatora, a w przypadku skierowania jej bezpośrednio do Dyrektora Szpitala winna zawierać dopisek:
,,Zgłoszenie Naruszenia”. Przesyłki, o których mowa w zdaniu poprzedzającym nie podlegają otwarciu w Kancelarii Szpitala i po zarejestrowaniu w dzienniku korespondencyjnym trafiają odpowiednio do Dyrektora Szpitala lub Koordynatora – zgodnie ze wskazaniem nadawcy. - W przypadku pisma zawierającego zgłoszenie Naruszenia w Kancelarii Szpitala, Sygnalista winien mieć możliwość złożenia pisma w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z treścią pisma przez osoby postronne, zaś osoba przyjmująca zgłoszenie zobowiązana jest do zachowania w tajemnicy wszystkich powziętych w tym przypadku informacji i niezwłocznego przekazania zgłoszenia odpowiednio Dyrektorowi Szpitala lub Koordynatorowi.
- Dyrektor Szpitala zapewni, aby dostęp do adresu poczty elektronicznej, na który można dokonywać zgłoszeń, miał wyłącznie Koordynator, w szczególności poprzez:
- zapewnienie nadania hasła dostępu do komputera, na którym otwierana jest poczta elektroniczna dla tego adresu,
- zapewnienie nadania takiego hasła do poczty, które znane będzie wyłącznie Koordynatorowi wraz z automatycznym wymuszeniem zmiany hasła co 30 dni,
- stosowanie innych środków technicznych i organizacyjnych zgodnie z polityką przyjętą
w Szpitalu.
§ 9
Rejestr Zgłoszeń
- Zgłoszone Naruszenie, po jego ocenie przez Koordynatora dokonanej wraz z Komisją Etyki, są umieszczane w Rejestrze Zgłoszeń.
§10
Zakaz działań odwetowych
- Wobec Sygnalisty, w tym Pracownika Szpitala, który zgłosił Naruszenie w dobrej wierze oraz przestrzegał niniejszego Regulaminu, nie można wyciągnąć negatywnych konsekwencji służbowych.
- Sygnalista, który zgłosił Naruszenie, podlega ochronie przed działaniami odwetowymi. Ochronie podlegają również osoby pomagające w dokonaniu Zgłoszenia, w szczególności poprzez dostarczenie Sygnaliście informacji o Naruszeniu, oraz osoby powiązane z Sygnalistą, o ile ich dane zostaną ujawnione w Zgłoszeniu.
- Za działania odwetowe uważa się w szczególności:
- odmowę nawiązania stosunku pracy,
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
- niezawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
- obniżenie wynagrodzenia za pracę,
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
- przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,
- niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
- negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,
- nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka
o podobnym charakterze, - wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
- nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego.
ROZDZIAŁ 4
POSTĘPOWANIE ZE ZGŁOSZENIEM PODEJRZENIA WYSTĄPIENIA NARUSZENIA
§ 11
Ocena zgłoszenia
1. Po zapoznaniu się ze zgłoszeniem podejrzenia wystąpienia Naruszenia, Koordynator wraz
z Komisją Etyki:
- dokonuje analizy przedstawionych w zgłoszeniu informacji,
- w najbliższym możliwym terminie spotyka się z Dyrektorem Szpitala przedstawiając mu zgłoszenie oraz proponowane działania mające na celu ustalenie faktycznego wystąpienia Naruszenia,
- zbiera materiał dowodowy wewnątrz Szpitala,
- w przypadku gdy w celu ustalenia okoliczności faktycznych konieczne jest podjęcie działań
na zewnątrz Szpitala, Koordynator podejmuje takie działania w zakresie ustalonym
z Dyrektorem Szpitala, - przedstawia Dyrektorowi Szpitala w formie pisemnego Raportu (dalej jako „Raport Koordynatora”) ocenę zgłoszonego Naruszenia wskazując, czy w ocenie przygotowanej wspólnie przez Koordynatora i Komisję Etyki zdarzenie miało niedozwolony charakter. Raport zawiera w szczególności:
– informacje o treści zgłoszenia;
– datę zaistnienia sytuacji oraz dokonania zgłoszenia;
– ocenę materiału dowodowego;
– wspólną ocenę Koordynatora i Komisji Etyki co do zasadności uznania zdarzenia za Naruszenie,
– w przypadku stwierdzenia wystąpienie Naruszenia, proponowane działania naprawcze.
2. Raport winien być sporządzony niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 21 dni
od dnia zgłoszenia Naruszenia.
3. Sygnalista jest informowany przez Koordynatora o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia.
§ 12
Ocena Raportu Koordynatora
Dyrektor Szpitala zatwierdza Raport Koordynatora lub nakazuje wprowadzić do niego zmiany poprzez osobiste naniesienie zmian w treści Raportu.
§ 13
Poufność
- Całość dokumentacji dotyczącej Naruszeń przechowywana jest w sposób uniemożliwiający dostęp osób trzecich. Za przygotowanie miejsca przechowywania dokumentów odpowiada Dyrektor Szpitala.
- Do Raportu Koordynatora oraz Rejestru Zgłoszeń dostęp ma wyłącznie Koordynator i Komisja Etyki oraz Dyrektor Szpitala, a także osoby pisemnie upoważnione przez Dyrektora do wglądu w treść Raportu i zobowiązane do zachowania poufności.
§ 14
Kontakt z organami ścigania
W przypadku, gdy zdarzenie zostało zakwalifikowane jako Naruszenie oraz:
- nie nosi znamion czynu zabronionego ściganego z urzędu – Dyrektor Szpitala może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec osoby, której Naruszenie dotyczy i podjąć decyzję o dokonaniu zgłoszenia Naruszenia organom ścigania,
- nosi znamiona czynu zabronionego ściganego z urzędu – Dyrektor Szpitala dokonuje niezwłocznie zgłoszenia podejrzenia popełnienia przestępstwa.
ROZDZIAŁ 5
ANALIZA ZGŁOSZEŃ PODEJRZENIA WYSTĄPIENIA NARUSZEŃ
ORAZ DZIAŁANIA NAPRAWCZE
§ 15
Działania naprawcze
- Koordynator dokonuje do końca pierwszego kwartału każdego roku analizy zgłoszeń i Naruszeń.
- Analiza obejmuje między innymi rodzaje zgłoszonych zdarzeń, grupy zawodowe, których zgłoszenia dotyczą, komórek organizacyjnych, w których wystąpiły zdarzenia podlegające zgłoszeniu, osoby dokonujące zgłoszeń, z uwzględnieniem podziału na pracowników Szpitala
i osoby trzecie. - Koordynator przeprowadza identyfikację ryzyk w oparciu o analizę aktualnego stanu prawnego.
- Koordynator sporządzając pisemną analizę przedstawia Dyrektorowi Szpitala propozycję systemowych działań naprawczych.
ROZDZIAŁ 6
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 16
Komunikacja
- Informacje o możliwości i sposobie zgłoszenia dostępne są na stronie internetowej Szpitala
a także w intranecie. - Pracownicy Szpitala obowiązani są przestrzegać przepisów niniejszego Regulaminu.
- Pracownik Szpitala ponosi odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną za naruszenie zasad Regulaminu.
Do pobrania: