REGULAMIN ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ

ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE

§ 1
Cel Regulaminu

Niniejszy Regulamin określa wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, w tym w szczególności:

  1. osoby odpowiedzialne za postępowanie ze zgłoszonymi naruszeniami;
  2. zasady dokonywania zgłoszeń podejrzenia naruszenia, w tym naruszeń prawa o charakterze korupcyjnym przez:
    – pracowników Szpitala,
    – pacjentów,
    – kontrahentów,
    – współpracowników Szpitala;
  1. zasady postępowania ze zgłoszonymi naruszeniami, w tym opis działań następczych podejmowanych w celu weryfikacji informacji o naruszeniach oraz środki jakie mogą być zastosowane w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa.

§ 2
Definicje

Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

  1. Naruszeniu – należy przez to rozumieć każde zachowanie, w wyniku którego doszło do podejrzenia naruszenia lub do naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub przepisów aktów wewnętrznych, (np. Kodeksu Etyki) („Naruszenie”);
  1. Korzyści:
  • korzyścią materialną są w szczególności wszelkie korzyści, które posiadają wartość finansową, takie jak np. pieniądze, bony, przedmioty, rabaty, wycieczki, uzyskanie dokumentów, pozwoleń lub zaświadczeń, pozostające w związku z udzielaniem świadczeń medycznych, diagnostycznych lub realizacji innych zadań Szpitala.
  • korzyścią osobistą są w szczególności takie korzyści, jak np. przyznanie odznaczeń, orderów, wyróżnień, dyplomów, obietnica pracy lub zlecenia, awansu, zmniejszenia obowiązków służbowych itp., pozostające w związku z udzielaniem świadczeń medycznych, diagnostycznych lub realizacji innych zadań Szpitala.

      3. Sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę dokonującą zgłoszenia Naruszenia.

ROZDZIAŁ 2
ODPOWIEDZIALNOŚĆ

§ 3
Osoba odpowiedzialna za Regulamin

Osobą odpowiedzialną za nadzór nad realizacją niniejszego Regulaminu jest Koordynator ds. Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym („Koordynator”).

§ 4
Obowiązki Koordynatora

Koordynator w ramach niniejszego Regulaminu odpowiada w szczególności za:

  1. organizację systemu przyjmowania zgłoszeń Naruszeń,
  2. przekazanie Sygnaliście informacji zwrotnej, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy
    od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia,
  3. prowadzenie Rejestru Zgłoszeń,
  4. przedstawianie Dyrektorowi Szpitala Raportu, o którym mowa w 11.

a wraz z Komisją Etyki za:

  1. analizę zgłoszeń Naruszeń, w tym zebranie i ocenę materiału dowodowego,
  2. ocenę zgłoszeń Naruszeń,
  3. ocenę co do zasadności uznania zgłoszonego zdarzenia za Naruszenie,
  4. w przypadku stwierdzenia Naruszenia – proponowane działania naprawcze,

§ 5
Obowiązki Dyrektora Szpitala

Dyrektor Szpitala odpowiada w szczególności za:

  1. współdziałanie z Koordynatorem,
  2. zapewnienie warunków organizacyjnych niezbędnych do realizacji przez Koordynatora jego zadań,
  3. zatwierdzenie Raportu Koordynatora,
  4. podjęcie decyzji co do wdrożenia działań naprawczych proponowanych w Raporcie,
  5. powiadamianie organów ścigania o wystąpieniu Naruszenia,
  6. zapewnienie niemożności stosowania działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty z powodu dokonania zgłoszenia,

 

ROZDZIAŁ 3
ZASADY DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ

§ 6
Sygnaliści

  1. Każdy Pracownik Szpitala ma obowiązek zgłoszenia podejrzenia wystąpienia Naruszenia.
  2. Pacjenci, kontrahenci i współpracownicy Szpitala, a także inne osoby, mogą dokonywać zgłoszeń podejrzenia wystąpienia Naruszenia.

§ 7
Zgłoszenie

1. Zgłoszenia dokonuje się:
– osobiście, w rozmowie z Dyrektorem Szpitala lub wyznaczonym Koordynatorem,
– przesyłką listową na adres Szpitala,
– pismem złożonym w Kancelarii Dyrektora Szpitala,
– za pomocą poczty elektronicznej na adres: koordynator@szpitalwolomin.pl

2. Zgłoszenie podejrzenia wystąpienia Naruszenia przez Pracownika Szpitala winno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po powzięciu wiadomości o możliwości jego wystąpienia.

3. Koordynator jest odpowiedzialny za potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia Sygnaliście (o ile znane są dane teleadresowe) najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.

4. Zgłoszenie podejrzenia wystąpienia Naruszenia zawiera co najmniej następujące informacje:

  • dane osoby zgłaszającej, z tym, że możliwe jest zgłoszenie anonimowe;
  • dane osoby, której działania lub zaniechania dotyczy zgłoszenie;
  • wskazanie komórki organizacyjnej, której zgłoszenie dotyczy;
  • opis Naruszenia.

5. Zgłoszenia zweryfikowane przez Koordynatora wraz z Komisją Etyki, po przedstawieniu Dyrektorowi Raportu Koordynatora są umieszczane w Rejestrze Zgłoszeń, z zachowaniem poufności personaliów osoby zgłaszającej. Wzór rejestru stanowi załącznik do Regulaminu.

6. Rejestr Zgłoszeń jest przechowywany przez Koordynatora.

§ 8
Postępowanie ze zgłoszeniem

  1. Zgłoszenie dokonane osobiście zostaje zaprotokołowane przez Koordynatora lub osobę wskazaną przez Dyrektora zobowiązaną do zachowania tajemnicy i podpisane przez Dyrektora Szpitala lub Koordynatora oraz Sygnalistę, o ile się ujawnił.
  2. Przesyłka listowa zawierająca zgłoszenie Naruszenia winna być skierowana do Koordynatora, a w przypadku skierowania jej bezpośrednio do Dyrektora Szpitala winna zawierać dopisek:
    ,,Zgłoszenie Naruszenia”. Przesyłki, o których mowa w zdaniu poprzedzającym nie podlegają otwarciu w Kancelarii Szpitala i po zarejestrowaniu w dzienniku korespondencyjnym trafiają odpowiednio do Dyrektora Szpitala lub Koordynatora – zgodnie ze wskazaniem nadawcy.
  3. W przypadku pisma zawierającego zgłoszenie Naruszenia w Kancelarii Szpitala, Sygnalista winien mieć możliwość złożenia pisma w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z treścią pisma przez osoby postronne, zaś osoba przyjmująca zgłoszenie zobowiązana jest do zachowania w tajemnicy wszystkich powziętych w tym przypadku informacji i niezwłocznego przekazania zgłoszenia odpowiednio Dyrektorowi Szpitala lub Koordynatorowi.
  4. Dyrektor Szpitala zapewni, aby dostęp do adresu poczty elektronicznej, na który można dokonywać zgłoszeń, miał wyłącznie Koordynator, w szczególności poprzez:
  • zapewnienie nadania hasła dostępu do komputera, na którym otwierana jest poczta elektroniczna dla tego adresu,
  • zapewnienie nadania takiego hasła do poczty, które znane będzie wyłącznie Koordynatorowi wraz z automatycznym wymuszeniem zmiany hasła co 30 dni,
  • stosowanie innych środków technicznych i organizacyjnych zgodnie z polityką przyjętą
    w Szpitalu.

§ 9
Rejestr Zgłoszeń

  1. Zgłoszone Naruszenie, po jego ocenie przez Koordynatora dokonanej wraz z Komisją Etyki, są umieszczane w Rejestrze Zgłoszeń.

§10
Zakaz działań odwetowych

  1. Wobec Sygnalisty, w tym Pracownika Szpitala, który zgłosił Naruszenie w dobrej wierze oraz przestrzegał niniejszego Regulaminu, nie można wyciągnąć negatywnych konsekwencji służbowych.
  2. Sygnalista, który zgłosił Naruszenie, podlega ochronie przed działaniami odwetowymi. Ochronie podlegają również osoby pomagające w dokonaniu Zgłoszenia, w szczególności poprzez dostarczenie Sygnaliście informacji o Naruszeniu, oraz osoby powiązane z Sygnalistą, o ile ich dane zostaną ujawnione w Zgłoszeniu.
  1. Za działania odwetowe uważa się w szczególności:
  • odmowę nawiązania stosunku pracy,
  • wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
  • niezawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
  • obniżenie wynagrodzenia za pracę,
  • wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
  • pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
  • przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,
  • zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,
  • przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,
  • niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
  • negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,
  • nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka
    o podobnym charakterze,
  • wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
  • nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
  • działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego.

ROZDZIAŁ 4
POSTĘPOWANIE ZE ZGŁOSZENIEM PODEJRZENIA WYSTĄPIENIA NARUSZENIA

§ 11
Ocena zgłoszenia

1. Po zapoznaniu się ze zgłoszeniem podejrzenia wystąpienia Naruszenia, Koordynator wraz
z Komisją Etyki:

  • dokonuje analizy przedstawionych w zgłoszeniu informacji,
  • w najbliższym możliwym terminie spotyka się z Dyrektorem Szpitala przedstawiając mu zgłoszenie oraz proponowane działania mające na celu ustalenie faktycznego wystąpienia Naruszenia,
  • zbiera materiał dowodowy wewnątrz Szpitala,
  • w przypadku gdy w celu ustalenia okoliczności faktycznych konieczne jest podjęcie działań
    na zewnątrz Szpitala, Koordynator podejmuje takie działania w zakresie ustalonym
    z Dyrektorem Szpitala,
  • przedstawia Dyrektorowi Szpitala w formie pisemnego Raportu (dalej jako „Raport Koordynatora”) ocenę zgłoszonego Naruszenia wskazując, czy w ocenie przygotowanej wspólnie przez Koordynatora i Komisję Etyki zdarzenie miało niedozwolony charakter. Raport zawiera w szczególności:
    – informacje o treści zgłoszenia;
    – datę zaistnienia sytuacji oraz dokonania zgłoszenia;
    – ocenę materiału dowodowego;
    – wspólną ocenę Koordynatora i Komisji Etyki co do zasadności uznania zdarzenia za Naruszenie,
    – w przypadku stwierdzenia wystąpienie Naruszenia, proponowane działania naprawcze.

2. Raport winien być sporządzony niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 21 dni
od dnia zgłoszenia Naruszenia.

3. Sygnalista jest informowany przez Koordynatora o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia.

§ 12
Ocena Raportu Koordynatora

Dyrektor Szpitala zatwierdza Raport Koordynatora lub nakazuje wprowadzić do niego zmiany poprzez osobiste naniesienie zmian w treści Raportu.

§ 13
Poufność

  1. Całość dokumentacji dotyczącej Naruszeń przechowywana jest w sposób uniemożliwiający dostęp osób trzecich. Za przygotowanie miejsca przechowywania dokumentów odpowiada Dyrektor Szpitala.
  2. Do Raportu Koordynatora oraz Rejestru Zgłoszeń dostęp ma wyłącznie Koordynator i Komisja Etyki oraz Dyrektor Szpitala, a także osoby pisemnie upoważnione przez Dyrektora do wglądu w treść Raportu i zobowiązane do zachowania poufności.

§ 14
Kontakt z organami ścigania

W przypadku, gdy zdarzenie zostało zakwalifikowane jako Naruszenie oraz:

  • nie nosi znamion czynu zabronionego ściganego z urzędu – Dyrektor Szpitala może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec osoby, której Naruszenie dotyczy i podjąć decyzję o dokonaniu zgłoszenia Naruszenia organom ścigania,
  • nosi znamiona czynu zabronionego ściganego z urzędu – Dyrektor Szpitala dokonuje niezwłocznie zgłoszenia podejrzenia popełnienia przestępstwa.

 ROZDZIAŁ 5
ANALIZA ZGŁOSZEŃ PODEJRZENIA WYSTĄPIENIA NARUSZEŃ
ORAZ DZIAŁANIA NAPRAWCZE

§ 15
Działania naprawcze

  1. Koordynator dokonuje do końca pierwszego kwartału każdego roku analizy zgłoszeń i Naruszeń.
  2. Analiza obejmuje między innymi rodzaje zgłoszonych zdarzeń, grupy zawodowe, których zgłoszenia dotyczą, komórek organizacyjnych, w których wystąpiły zdarzenia podlegające zgłoszeniu, osoby dokonujące zgłoszeń, z uwzględnieniem podziału na pracowników Szpitala
    i osoby trzecie.
  3. Koordynator przeprowadza identyfikację ryzyk w oparciu o analizę aktualnego stanu prawnego.
  4. Koordynator sporządzając pisemną analizę przedstawia Dyrektorowi Szpitala propozycję systemowych działań naprawczych.

ROZDZIAŁ 6
PRZEPISY KOŃCOWE

§ 16
Komunikacja

  1. Informacje o możliwości i sposobie zgłoszenia dostępne są na stronie internetowej Szpitala
    a także w intranecie.
  2. Pracownicy Szpitala obowiązani są przestrzegać przepisów niniejszego Regulaminu.
  3. Pracownik Szpitala ponosi odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną za naruszenie zasad Regulaminu.